donderdag 25 september 2008

Boreout?

Iets nieuws onder de zon!

Iedereen kent een Burnout. Teveel werk, te weinig tijd. Baas die onmogelijke deadlines stelt, ambetante collega's... allez ge kent da wel.
Gevolgen: overstressed, depressie, ziek, lusteloos...
Oplossing: meestal een paar dagen (weken?) thuis, raad om het 'rustiger aan te doen'

Nu hebben 2 onderzoekers een nieuw probleem ontdekt. de boreout.
Oorzaken: te weinig (of geen) werk, te weinig uitdagingen in het werk, het gevoel hebben dat je nutteloos werk doet, geen zelfontplooiing...
Vaak wordt het opgelost op korte termijn door het werk dat je wel hebt uit te rekken over langere tijd. Trager te werken eigenlijk.
Gevolgen: idem als bij burnout!
Oplossing: aangezien het vaak wordt gediagnosticeerd (sp?) als zijnde een burnout, worden er dezelfde remedies aangehaald als bij een burnout, hoewel het rustiger aandoen net de oorzaak is... Vicueze cirkeldingen dus.

Misschien ligt de oorzaal eerder bij de behoeftenpiramide.
Zowat iedereen die werkt heeft de eerste paar niveau's in de piramide wel onder de knie.
Veiligheid, dak boven hoofd, eten... allez de basisbehoeften zijn vaak vervuld.
Genegenheid, een gevoel van thuis-zijn, vriendschap is ook vaak vervuld samen met de collega's (of toch een paar...)
Wat extraatjes zoals geld om op vakantie te gaan, vrije tijd en kans tot ontspanning zit er vaak ook in. Bij de ene al wat breder dan bij de andere.
Maar de bovenste laag: zelfontplooiing, persoonlijke vooruitgang, intellectuele uitdagingen... Dat zijn dingen die niet altijd even evident zijn. Er zijn maar zoveel managers functies, er zijn maar zoveel interessante & uitdagende jobs.

In mijn ogen situeert de boreout zich net daar in die bovenste laag.
Duidelijk een 'ziekte' die rechtstreeks volgt uit het feit dat iedereen het tegenwoordig goed heeft, dat iedereen zijn/haar levensstandaard vrij tot zeer hoog is.
Laat het wel duidelijk zijn dat ik het woord 'iedereen' nogal vrijelijk bezig nietwaar.

Toen het merendeel van de mensen nog moest krabben elke maand om de ganse familie eten te geven was er van een boreout geen sprake.
Toen de meeste kantoorjobs nog met pen en papier werkten (pre-IT tijdperk) was er werk genoeg, maar tegenwoordig wordt alles ge-automatiseerd en blijft er steeds minder werk over voor de mensen...

De Standaard
heeft een boreout testje online staan... Ik moet zeggen dat ik na het afleggen van de test me toch even vragen stelde...

Ben jij een kandidaat voor de boreout? Ik wel in alle geval...

Bossie signing out

1 opmerking:

Jeremy zei

Heb test niet gedaan, maar 'k pas zeker in de boreout plaat.

'k Doe m'n werk 't liefst als er nieuwe dingen te doen zijn, als ik de zoveelste data-correctie moet doen omdat de gebruikers niet wisten wat knopje delete deed dan ben ik m'n job wel heel beu.

Maar ja, na veel zwoegen en werken zal ik wel meer uitdagendere jobs mogen doen zekers ;-) (het programmeren begint stilaan toch afgebouwd te worden :-) )