woensdag 19 november 2008

Youtube, Hulu, iTunes...

De laatste jaren is breedband zowat standaard geworden bij den doorsnee internetgebruiker. Maar waarvoor wordt die 'dure' internetverbinding dan gebruikt?

Volgens mij is het vrij correct te stellen dat 99% van de studenten hun internetverbinding gebruikt om een hele resem media bestanden en/of games te downloaden, al dan niet legaal. Torrentsites en P2P programma's zullen daar wel voor een groot stuk tussen zitten.

Sinds enige tijd zijn er dan ook sites zoals YouTube verschenen waar je dan online naar filmpjes kan kijken. Vaak zijn die video's die je bekijkt van eigen makelij, maar evenzeer kan je er video's bekijken die er niet helemaal legaal staan. Muziekclips, liedjes tot zelfs volledige films waar normaal gezien auteursrechten op moet betaald worden, kan je volledig bekijken en beluisteren via oa. Youtube.

Nu heeft Google Youtube overgenomen en zijn ze van plan om via de alom gekende en veel geld opbrengende google-advertising toch films aan te bieden, maar dan op een legale manier.

In Amerika is er sinds kort een zeer succesvolle website geopend: Hulu. Hier kan je zelfs de meest recente series en films bekijken, volledig gratis. Alleen is het enkel toegankelijk voor amerikaanse surfers.

Voor ons belgjes is het wachten tot Youtube met een soortgelijk aanbod komt.

Tot dan blijft de vraag: waar gaat mijn 10gig download limiet elke maand weer aan op?

3 opmerkingen:

Vince zei

Sinds ik de P2P programma's (Kazaa en Limewire op kop) mijdt heb ik ook geen virussen meer gehad, een enkele uitzondering buiten beschouwing gelaten. Na voorgenoemde zooi te hebben verwijderd diende het systeem een volledige format te doorstaan om nog deftig te functioneren.
Rommel zeg ik u!!

Chaotic Dutch Weirdo zei

2Gb per maand WOW toch zeker.

Bossie zei

2gb wow per maand is denk ik wat veel... als ik aan 1gig per maand komt zal het veel zijn (tenzij er dikke patches zijn natuurlijk)

En p2p proggies hebben al meer dan 5jr niet meer op mijn systeem gestaan... laatste keer dat ik da gebruikt heb was om pdf files van cursussen te vinden, kwestie da ik die makkelijker kon lezen op den trein...

Torrent stuff daarentegen :)